top of page
Search
  • orveod

גידולי עור נוספים


קרנת אקטינית ונגעים טרום סרטניים אחרים

מהו נגע טרום סרטני? חלק מגידולי העור הבלתי נורמאליים, אך הבלתי מזיקים יחסית, עלולים להיות נגעים טרום סרטניים. הם יכולים להיות פצעים טרום סרטניים, גידולים שפירים שמסתירים או מסווים גידולים רציניים יותר או גידולים ממאירים שנמצאים כרגע רק על השכבה העליונה של העור. חשוב לזהות אותם, משום שהם מהווים סימן אזהרה לאפשרות לפתח סרטן עור.

גידולים טרום סרטניים המונח 'טרום סרטני' הינו בשימוש משום שלאזורים הבלתי נורמאליים הללו יש סיכוי רב יותר להפוך לממאירים, בהשוואה לעור בריא. גידולים טרום סרטניים (פצעים) נראים לעין הבלתי מזוינת, והמראה שלהם שונה מהתאים הרגילים כאשר בוחנים אותם במיקרוסקופ.

מהו סרטן מוקדם כאשר מתרחשים שינויים ממאירים בעור, אך הם לא התפשטו מתחת לשכבה העליונה של העור (האפידרמיס), הם נקראים סרטן מוקדם, או סרטן מקומי.

סוגים של נגעים טרום סרטניים

קרנת אקטינית קרנת אקטינית, ידועה גם כקרנת סולארית, הנגע הסרטני השכיח ביותר, היא תוצאה של חשיפה ממושכת לאור השמש. זוהי בליטה קטנה בעלת קליפה קשיחה או בליטה מכוסה בקשקשת שצומחת על פני השטח של העור או מתחת לו. הבסיס עשוי להיות בהיר או כהה, חום-צהבהב, ורוד, אדום, או שילוב של אלה, או באותו צבע של העור. הקשקשת או הקליפה הינה מחוספסת, יבשה וקשה, ולרוב מזהים אותם על ידי מגע ולא על ידי ראייה. לפעמים היא מגרדת או יוצרת תחושה של דקירות קטנות. היא יכולה גם להפוך לדלקתית ומוקפת באדמומיות. במקרים נדירים, קרנת אקטינית יכולה לדמם.

הפצע בעור מתפתח באיטיות ולרוב מגיע לגודל שנע בין שמינית לרבע אינץ' (בין 2 ממ' ל-4 ממ'), אך הוא יכול גם להגיע לגודל של אינץ' אחד. קרנת אקטינית נוטה להופיע על הפנים, השפתיים, האזניים, הקרקפת, הצוואר, גב כפות הידיים והזרועות, הכתפיים והגב – אותם חלקים בגוף אשר לרוב חשופים לשמש. הגידולים יכולים להיות שטוחים ועדינים או מוגבהים ומחוספסים.

קרנת אקטינית יכולה להיות השלב הראשון בקרצינומת תא קשקש. מספר מחקרים הראו שעשרה אחוזים מהנגעים אכן מתפתחים ובין 40 ל-60 אחוזים מהנגעים מתחילים כקרנת אקטינית שלא טופלה.

דלקת שפה אקטינית דלקת שפה אקטינית היא סוג של קרנת אקטינית או לאוקופלקיה שמופיעה על השפתיים. היא גורמת להן להפוך ליבשות, סדוקות, מתקלפות וחיוורות או לבנות. היא לרוב משפיעה על השפה התחתונה, אשר בדרך כלל מקבלת יותר חשיפה לשמש מהשפה העליונה.

לאוקופלקיה לאוקופלקיה היא מחלה של הקרום הרירי. כתמים או סימנים לבנים מתפתחים על הלשון או פנים הפה, ויש להם יכולת להתפתח לקרצינומת תאי קשקש. היא נגרמת ממקור של גירוי מתמשך, כולל עישון או שימוש אחר בטבק, קצוות חדים של השיניים, השיניים התותבות או הסתימות. לאוקופלקיה על השפתיים נגרמת בעיקר על ידי נזק מהשמש.

מחלת באוון נגע כזה לרוב נחשב כנגע שטחי של קרצינומת תאי קשקש שעדיין לא התפשטה. הוא מופיע ככתם קשקשי אדום-חום שעלול להיות דומה לפסוריאזיס או אקזמה. אם לא מטפלים בו, הוא עלול לחדור לשכבות עמוקות יותר.

קרנת ארסנית קרנת ארסנית שהינה הרבה פחות שכיחה, היא הצטברות של שכבה קרנית שבתחילה דומה לכמה גרגרים קטנים וצהובים. הם צומחים לרוב על כף היד, כף הרגל, והחלקים הפנימיים של האצבעות והבהונות, ואז גדלים ומתעבים, ולעיתים גם גדלים במספר. למרות שנדיר לראות אותה כיום, קרנת ארסנית לרוב מופיעה אצל פציינטים שנחשפו בתקופה מסוימת בחייהם לארסן שהיה כלול בתרופה או ממקור תעשייתי או סביבתי.

ללא קשר לצורה החיצונית שלו, כל שינוי בגידול עור קיים, או התפתחות של גידול חדש או פצע פתוח שלא נרפא, דורש ביקור דחוף אצל הרופא. אם זהו מצב מקדים, טיפול מוקדם ימנע ממנו להתפתח לקרצינומת תאי קשקש. לעיתים קרובות, כל מה שדרוש הוא הליך ניתוחי פשוט או שימוש בתרופה כימותרפית מקומית.

1,223 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page