top of page
Search
  • orveod

קרצינומה של תאי בסיס

קרצינומת תאי בסיס (BCC) היא הסוג הרווח ביותר של סרטן, עם כמיליון מקרים חדשים בארה"ב בכל שנה. תאי הבסיס מרפדים את השכבות העמוקות ביותר של האפידרמיס. קרצינומות תאי בסיס הן גידולים ממאירים- גושים- המופיעים בשכבה זו.

אפשר בדרך כלל לאבחן קרצינומת תאי בסיס באמצעות ביופסיה פשוטה, והיא קלות יחסית לטיפול אם התגלתה בשלב מוקדם. אולם ב-5-10% מהמקרים הם עמידים בפני טיפול או שהנם אגרסיביים באופן מקומי, גורמות לנזקים לעור הסובב אותם, ולפעמים מתפשטים לעצם ולסחוס. במקרה ולא יהיה טיפול מהיר יהיה קשה מאד להשמידם. למרבית המזל זהו סרטן עם שיעור נמוך של התפשטות ושליחת גרורות (מטאסטאזיס), ולמרות שהוא עלול לגרום לצלקות ולכיעור הוא בדרך כלל אינו מסכן חיים.

גורם השמש אחראית ללמעלה מ-90% מכל סוגי סרטן העור, כולל קרצינומות תאי בסיס (BCC), המופיעות בתדירות הרבה ביותר על פני אזורי הגוף החשופים לשמש: הפנים, האוזניים, הצוואר, הקרקפת, הכתפיים והגב.

האם אני נמצא בסיכון? כל אדם עם עבר של חשיפה תכופה או לסירוגין לשמש עלול לפתח BCC, אך ישנם מספר גורמים המגבירים את הסיכון: זמן השהיה בחוץ אנשים שעובדים בחוץ- עובדי בניין, גננים, מצילים וכדומה נמצאים בסיכון גדול יותר מאנשים העובדים בפנים, כמו גם אלו המבלים את שעות הפנאי שלהם בשמש. סוג העור בקרב אנשים בעלי עור בהיר הנכווים בקלות מהשמש ומשתזפים בקושי או בכלל לא יש שכיחות רבה יותר של סרטן העור מאשר בקרב בעלי עור כהה.יש לעיין בתרשים סוגי העור שלנו כדי לראות באיזו רמת סיכון הנך נמצא . שעות אור השמש ככל שיש שעות אור רבות יותר במשך היום, כך יש יותר מקרי סרטן עור. למשל, באריזונה, בטקסס ובפלורידה, מדינות הקרובות יותר לקו המשווה ומקבלות שמש רבה יותר, יש מקרים רבים יותר מאשר במדינות הצפוניות יותר כגון מיין, אורגון וושינגטון.

סימני אזהרה חמשת המאפיינים האופייניים ביותר של קרצינומת תאי הבסיסי מוצגים להלן. לעיתים קרובות ניתן לראות שני מאפיינים או יותר בגידול אחד. בנוסף, קרצינומת תאי בסיס דומה לפעמים למצב עור לא סרטני כגון פסוריאזיס או אגזמה. רק רופא מוסמך יכול להחליט בוודאות. במקרה של הופעת כל אחד מסימני האזהרה הללו או במקרה של שינויים אחרים בעור, יש לפנות לרופא מייד.

פצע פתוח מדמם, דולף או המעלה גלד ונשאר פתוח במשך מספר שבועות. פצע עיקש, שאינו נרפא הוא סימן נפוץ מאד לשלב מוקדם של קרצינומת תאי בסיס .

כתם אדמדם או אזור מגורה, המופיע לעיתים קרובות בחזה, בכתפיים, בזרועות או ברגליים. על הכתם לעיתים נוצר גלד. הוא עשוי גם לגרד או לכאוב. במקרים אחרים הוא לא נעלם ואינו כרוך בשום אי נוחות משמעותית.

בליטה מבריקה או גוש קטן בוהק או שקוף ומבריק, ולעיתים קרובות בצבע וורוד, אדום או לבן. הבליטה יכולה להיות גם בצבע חום צהבהב, שחורה או חומה, בעיקר בקרב בעלי שיער כהה, וניתן לבלבל בינה לבין שומה (נקודת חן).

גידול וורוד עם גבול מוגבה ומעוגל קמעה ועם שקע גלדי במרכז. עם גידולו האיטי של הגידול, כלי דם קטנים עשויים להתפתח על פניו.

אזור דמוי צלקת לבן, צהוב או לבנבן שקוף (דמוי שעווה) , ולעיתים קרובות בעל גבולות בלתי ברורים. העור עצמו נראה מבריק ומתוח. סימן אזהרה זה עלול הצביע על המצאות של שורשים קטנים, שהופכים את הגידול לגדול יותר מכפי שהוא נראה על פני השטח.

סוגי קרצינומת תאי בסיס קרצינומת תאי בסיס נודולרית היא הסוג הרווח ביותר. גידול זה דומה בדרך כלל לפצעון חלק, עגול וחלקלק (דמוי שעווה) , בצבע צהוב חיוור או אפור פנינה, והוא עשוי להשתנות בגודלו ממספר מילימטרים עד לסנטימטר אחד. העור המכסה את הנודולה (הקשריר) לעיתים קרובות כל כך דק שהפציעה הקלה ביותר תגרום לדימום. גידולים אלו לעיתים קרובות שקועים במרכז ויש בהם התכייבות. עם גידולו של הגידול, הוא משמיד חלקים בריאים בדרכו, כולל עצבים, שרירים וכלי דם. הגידולים הגדולים קלים לאבחון, אך כאשר מדובר בקטנים יותר קשה יותר להבחין בינם לבין מצבי עור שפירים (לא סרטניים) כגון יבלות, קרטוזיס חלבית (seborrheic keratoses), שומות (נקודות חן) פסוריאזיס, "o".

שטחית. זהו סוג פחות רווח של קרצינומת תאי הבסיס. זהו סוג המתפשט בהדרגה ובאיטיות, ושונה בצורה ניכרת מסוגים אחרים. הגידול אדום, עם פני שטח מוגבהים קמעה, כיביים או עם גלד, ולעיתים קרובות מסביבם גבולות בצורה לבנבנה שקופה (מעין צבע פנינה) או דמויי חוט. גידולים מופיעים בדרך כלל ככתמים על הגו, אך עלולים להתפתח באופן נרחב על פני הפנים והצוואר. לעיתים קרובות מבלבלים בין סוג זה לבין מצבי עור אחרים כגון דלקות פטרייתיות, אגזמה או פסוריאזיס.

סקלרוזית או פיברוזית (Sclerosing or Fibrosing).קרצינומת תאי בסיס פיברוזית נקראת גם קרצינומה דמוית מורפיאה. סוג זה של גידול מתחיל ככתם שטוח או שקוע קמעה, מבריק, קשה, בצבע צהוב לבן, עם גבולות בלתי ברורים. הוא יכול להתקיים במשך שנים לפני שיתחיל לגדול או לפני שיבחינו בו. אולם לעיתים קרובות הליזיה (חבורה) גדלה במהירות, ומגיעה לקוטר של מספר סנטימטרים תוך מספר חודשים. זהו סוג סרטן עור שיחסית אינו נפוץ כל כך, וקשה להדבירו עקב התפשטויות בלתי נראות דמויות שורש של הגידול המגיעות לרקמות שמתחת.

עם פיגמנטציה (Pigmented) . קרצינומת תאי בסיס עם פיגמנטציה (צבענית) דומה לקרצינומת תאי בסיס נודולרית, אך יש סיכוי רב יותר שתופיע אצל אנשים בעלי שיער כהה או עיניים כהות. כפי ששמו מרמז, גידול זה הוא כמעט שחור וקל לחשוב בטעות כי הוא המלנומה מהסוג האגרסיבי יותר.

פיברואפיתליומה (Fibroepithelioma). זהו סוג נדיר של קרצינומת תאי הבסיס המופיעה כליזיה אחת או יותר (חבורות) בצבע אדמדם ובולטת קמעה. מופיעות בדרך כלל על הגב.

קרצינומת בסוסקוואמוס (Basosquamous). קרצינומת תאי בסיס וקרצינומת תאי הקשקש יכולות להתקיים ביחד כגידול אחד באותו הזמן. מבחינה קלינית היא יכולה להיראות כקרצינומת תאי בסיס או כקרצינומת תאי הקשקש. ישנם חוקרים הסבורים כי קרצינומת תא בסוסקוואמוס היא בעלת נטייה גדולה יותר לשלוח גרורות. יש צורך בטיפול מיידי ואגרסיבי בגידולים אלו.

תסמונת גורלין (NBCCS- Basal cell nevus syndrome). קרצינומת תאי בסיס יכולה להתפתח לעיתים נדירות כחלק ממצב מולד, הקרוי תסמונת קרצינומת תאי בסיס נבואידית או תסמונת גורלין. שלא כמו מצבי סרטן עור אחרים, תסמונת זו יכולה להתפתח בעת הילדות או בתקופת הבגרות ו-50-100 סוגי סרטן עלולים להיות מעורבים בכך. לפעמים, מספרי סרטן העור עולים עם הגיע האדם לבגרות. מבחינה קלינית, יש להם אותו מראה כמו של קרצינומת תאי הבסיס.

הטיפול מרבית מקרי ה-BCC אינם חמורים אם אובחנו בשלב מוקדם וטופלו במהירות. מקרי ה-BCC הגורמים לבעיות הם אלו שהוזנחו עד הפכו לצפופים כל כך שקשה לטפל בהם.

אין שיטה אחת הנחשבת לטובה ביותר לטפל בכל סוגי סרטן העור ובמקרים טרום סרטניים. הבחירה נקבעת על פי גורמים רבים, כולל מיקום, סוג, גודל, אם הגידול הוא גידול ראשוני או חוזר, בריאותו והעדפתו של החולה, וניסיונו של הרופא עם הטכניקות. למשל, טיפול בעל שיעורי החלמה גבוהים ונטול כאבים אך מותיר צלקת גדולה עשוי להתאים לטיפול בגידול הנמצא על הגוף אך לא בכזה הנמצא על הפנים.

אפשר לבצע כמעט את כל סוגי הטיפולים במרפאתו של הרופא או במתקנים ניתוחיים מיוחדים. ניתן להסיר את מרבית גידולי סרטן העור בהרדמה מקומית בלבד. לעיתים נדירות, יהיה צורך בהרדמה כללית ובאשפוז בבית חולים לצורך טיפול בגידולים נרחבים יותר.

השיטות העכשוויות לטיפול ב-BCC הן:

  • Curretage-Electrodesiccation

  • ניתוח בהקפאה

  • כימותראפיה: מקומית או בזריקה

  • ניתוחExcisional

  • ניתוח מוס מיקרו גראפי

  • הקרנות

  • טיפול בלייזר

  • ניתוח פוטו דינאמי

שיעורי ההחלמה בסוגי הטיפול השונים מצוינים- 85%-99% בקרב חולי קרצינומת תאי בסיס.

אחרי הטיפול הטיפול איננו מסתיים לאחר שסרטן העור הוסר. עליך ועל הרופא שלך לשקול את הגורמים הרפואיים והקוסמטיים בבחירת הטכניקה לסגירת ותיקון הפצעים שנותרו לאחר הטיפול בסרטן. ייתכן שההחלטה תהיה לתת לפצע להחלים באופן טבעי, לסגור אותו עם תפרים, או אם הניתוח היה נרחב, לכסות את האזור בשתל עור.

מצבים סרטניים וקדם סרטניים עלולים לחזור אפילו אם זה נראה כאילו טופלו כראוי. על המטופל להמשיך להגיע לבדיקות מעקב קבועות אצל הרופא במשך מספר שנים, כדי לוודא שהגידול לא חזר וגם לבדוק המצאות של סרטני עור חדשים. על החולים גם לבצע בדיקת עור עמצית באופן שגרתי. חולים שהיה להם גידול עור אחד נמצאים בסיכון גדול ב-40% לפתח גידולים חדשים בחמשת השנים הבאות.

לוח הזמנים המומלץ למרבית החולים הוא ביקור אצל הרופא חודש אחד לאחר השלמת הטיפול, עם ביקורי מעקב כל שלושה חודשים במשך שנה. לאחר מכן, אם הכול תקין, החולה יתבקש להגיע לרופא כל חצי שנה ואז אחת לשנה. תקופת המינימום המומלצת לבדיקות מעקב היא חמש שנים. ביקורים אלו אצל הרופא הנם חיוניים, מכיוון שהמטופל לא תמיד יכול לראות את הגידולים החוזרים או גידולים חדשים.

2,341 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page